Tien tips voor betere toegankelijkheid voor bedrijven

Hoi! Ik ben Marianne Dijkshoorn en ik ben specialist op het gebied van toegankelijkheid en inclusie en eigenaresse van Welkom Toegankelijkheid & Evenementen. Ik zet mezelf in voor een inclusieve samenleving en heb als doel om de toegankelijkheid voor mensen met een handicap te verbeteren bij evenementen, festivals, gebouwen en openbare ruimtes. Op deze pagina geef ik u tien tips om de toegankelijkheid van uw bedrijf te verbeteren, zodat ook mensen met een handicap zonder belemmeringen gebruik kunnen maken van uw gebouw. Door bijvoorbeeld te zorgen voor informatie over de geregelde faciliteiten op de website, een drempelvrije entree, het gebruik van contrastkleuren en het betrekken van mensen met een handicap bij het ontwerp van het gebouw, kan de toegankelijkheid van uw bedrijf en of pand worden verbeterd. Door deze tips toe te passen draagt u bij aan een inclusieve samenleving.

 

  1. Zorg voor informatie op de website over de aanwezige faciliteiten als een rolstoeltoegankelijk toilet en lift. Als men niet dat er voorzieningen zijn komt men niet. Noteer bij deze informatie een emailadres waar men terecht kan met aanvullende vragen.
  2. Zorg voor een drempelvrije ingang: Zorg ervoor dat de entree van het gebouw drempelvrij is. Dit betekent dat er geen drempels of opstapjes mogen zijn hoger dan 2 centimeter, zodat mensen met een handicap, zoals rolstoelgebruikers, mensen met een rollator en mensen met kinderwagens, zonder problemen het gebouw kunnen betreden. Een drempelvrije entree zorgt voor een gastvrije uitstraling en draagt bij aan een inclusieve samenleving.
  3. Maak gebruik van contrastkleuren: Maak gebruik van contrastkleuren in het gebouw, zodat mensen met een visuele beperking beter kunnen zien waar deuren, muren en traptreden zich bevinden. Contrastkleuren zorgen ervoor dat de verschillende onderdelen van het gebouw beter zichtbaar zijn en dragen daarmee bij aan een betere toegankelijkheid.
  4. Zorg voor duidelijke bewegwijzering: Zorg voor duidelijke bewegwijzering met pictogrammen in het gebouw, zodat mensen met een handicap zich goed en makkelijk kunnen oriënteren. Denk hierbij aan informatie over de locatie van toiletten, trappen, liften en zalen. Duidelijke bewegwijzering zorgt voor een gastvrije uitstraling en draagt bij aan een inclusieve samenleving.
  5. Maak gebruik van teksten in eenvoudige taal: Maak gebruik van teksten in eenvoudige taal in uw communicatie en informatievoorziening, zodat deze begrijpelijk zijn voor mensen met een verstandelijke beperking. Eenvoudige taal zorgt ervoor dat informatie voor iedereen begrijpelijk is en draagt daarmee bij aan een inclusieve samenleving.
  6. Train uw personeel: Zorg ervoor dat uw personeel goed getraind is in het ontvangen van mensen met een handicap en handelt vanuit gastvrijheid zodat zij weten wat ze moeten doen in specifieke situaties. Dit zorgt voor een gastvrije uitstraling en draagt bij aan een inclusieve samenleving.
  7. Bezoekers en medewerkers komen overal in het gebouw. Houd rekening met de breedte van deuren en gangpaden: Zorg ervoor dat de breedte van deuren en gangpaden voldoende is voor rolstoelgebruikers en mensen met andere mobiliteitsproblemen. Dit betekent bijvoorbeeld dat de deuren breed genoeg moeten zijn om een rolstoel doorheen te laten en dat er voldoende ruimte moet zijn om te manoeuvreren met een rolstoel, rollator rolcontainer. Door hier rekening mee te houden wordt het gebouw toegankelijk voor iedereen
  8. Zorg voor voldoende verlichting: Zorg voor voldoende verlichting in het gebouw, zodat mensen met een visuele beperking zich goed kunnen oriënteren. Verlichting kan ook helpen bij het creëren van een veilige omgeving, omdat mensen obstakels beter kunnen zien. Door hier rekening mee te houden wordt het gebouw toegankelijk voor iedereen.
  9. Bezoekers en medewerkers komen overal in het gebouw. Houd rekening met de breedte van deuren en gangpaden: Zorg ervoor dat de breedte van deuren en gangpaden voldoende is voor rolstoelgebruikers en mensen met andere mobiliteitsproblemen. Dit betekent bijvoorbeeld dat de deuren breed genoeg moeten zijn om een rolstoel doorheen te laten en dat er voldoende ruimte moet zijn om te manoeuvreren met een rolstoel, rollator rolcontainer. Door hier rekening mee te houden wordt het gebouw toegankelijk voor iedereen
  10. Als mensen met een beperking naar binnen kunnen, dan moet je ook zorgen dat zij naar buiten kunnen in geval van een calamiteit. De zogenaamde uitgankelijkheid. Heb je nagedacht en het BHV team geïnstrueerd over de evacuatie van mensen met een verschillend type beperking? Iemand met een auditieve beperking hoort vaak geen brandalarm en mensen met een visuele beperking zien geen schermen. Mensen met een (tijdelijke) fysieke beperking zoals een iemand met een gebroken been of een rolstoel kunnen trappen die af omdat liften niet gebruikt mogen worden. Tot slot kunnen mensen met een mentale beperking niet weten hoe zij moeten reageren en totaal overprikkeld raken en daardoor aanwijzingen niet meer opvolgen. Marianne Dijkshoorn weet alles van uitgankelijkheid en adviseert hierover.

 

Wij hebben zelf twee unieke matten ontwikkeld waardoor mensen met een beperking beter kunnen deelnemen. De Rolstoel mat en de Hulphond mat. Beide kunnen direct bij ons online aangevraagd worden. Wilt u meer weten over de mogelijkheden om Marianne Dijkshoorn als spreker of adviseur te hebben voor uw organisatie of evenement? Bekijk de mogelijkheden voor spreker.

 

Wil je meer weten, neem dan contact op:

    Ga naar de inhoud